Czy w świecie zdominowanym przez wielkie platformy sprzedażowe istnieje miejsce dla mniejszych firm? Gdy wyróżnienie się na tle konkurencji, a także przyciągnięcie uwagi klientów staje się prawdziwą sztuką, koniecznością staje się odnalezienie miejsca dla siebie. Twoją szansą jest wejście na rynek niszowy. Jak to jednak zrobić, żeby szybko nie zniknąć? Poznaj sekretne taktyki e-commerce na rynkach niszowych!
E-commerce na rynkach niszowych: czym właściwie jest rynek niszowy?
Nisza jest segmentem rynku skoncentrowanym na konkretnych usługach albo produktach. Dobra te zostają skierowane do co najmniej wąskiej grupy targetowej. W przeciwieństwie do rynku masowego, w którym przekazy są skierowane do szerokiej grupy potencjalnych kupujących, rynek niszowy rozpoznasz po tym, że:
- stawia na wysoką specjalizację – zakłada przez odbiorcę posiadanie pewnej wiedzy charakterystycznej dla niszy,
- będzie on skoncentrowany na konkretnych potrzebach (wysoki poziom personalizacji),
- jest bardzo świadomy potrzeb konkretnej grupy docelowej i potrafi do niej dotrzeć nie tylko przez język korzyści,
- cechuje się on mniejszą konkurencją,
- klienci z reguły są bardziej lojalni w stosunku do produktu lub usługi, jeśli poprzedni zakup ich usatysfakcjonował,
- kupujący będą skłonni zapłacić więcej za dobro doskonale wpisujące się w ich oczekiwania.
E-commerce na rynkach niszowych – dlaczego powinieneś rozważyć prowadzenie biznesu właśnie tam?
Uruchomienie sklepu online na rynku niszowym ma wiele korzyści? Zastanawiasz się, o czym dokładnie mowa? Między innymi o tym!
Z zasady mniejsza konkurencja
Nisza rynkowa nie oferuje produktów dla szerokiego grona odbiorców. Prowadząc sklep niszowy, zakładasz, że możliwości rynkowe są ograniczone. Naturalnym wnioskiem jest też to, że skoro liczba potencjalnych kupujących nie zwiększy się z dnia na dzień jak pokrywa śniegu, nie ma sensu istnienie miliona podobnych marek. Dla Ciebie oznacza to, że jeśli trafisz w niszę, łatwiej będzie zbudować silną pozycję rynkową.
Przykładem firmy niszowej jest Bombas, która produkuje skarpetki wysokiej jakości. Marka zbudowała swoją pozycję dzięki temu, że jej skarpetki cechowały się wyższą jakością niż te dostępne powszechnie w sieciówkach. Ponadto marka zyskała popularność, bo za każdą zakupioną parę skarpet zobowiązała się przekazać jedną parę potrzebującym.
Wyższe marże
Klient rynku niszowego zwykle jest w stanie zapłacić więcej za odpowiedniej jakości produkt. Wyższe ceny argumentowane mogą być unikalnością prezentów bądź ich wysokim poziomem specjalizacji.
Klienci są bardziej lojalni
Wierność klientów niszowych wynika z tego, że czują się oni lepiej rozumiani. Traktowanie klienta indywidualnie to w tym przypadku trafiona w punkt odpowiedź na jego potrzeby. Ważne jest też zaoferowanie mu rozwiązania idealnie skrojonego pod oczekiwania.
Łatwiej budować trwałe relacje
E-commerce na rynku niszowym powinien skupiać się na możliwości bezpośredniego budowania relacji. Nastawienie nie na masę, lecz indywiduum pozwoli Ci nie tylko lepiej dopasować swoją ofertę, ale też lepiej dopasować konkretny produkt do człowieka.
Jak znaleźć swoją niszę rynkową w e-commerce? Praktyczne porady, które musisz znać!
Podejdź do tematu zadaniowo. Nie musisz wdrażać od razu wszystkich wskazówek. Jeśli jednak się na to zdecydujesz, zwiększasz swoje szanse na sukces! Od czego więc zacząć? Od dokładnej analizy rynku. To właśnie badania rynkowe oraz konsumenckie pomogą Ci zidentyfikować nienasyconą niszę. Podejdź do tego w następujący sposób…
Zbadaj słowa kluczowe
W ten sposób odkryjesz, jakie frazy zyskują popularność w wyszukiwarkach. Skup się na długich frazach kluczowych (long-tail keywords), ponieważ są one bardziej precyzyjne i lepiej charakteryzują potrzeby zakupowe konsumentów.
Przykład: nie skupiaj się na frazie „sojowe świeczki” – duża konkurencja murowana! Zamiast tego spróbuj „świeczki sojowe dla alergików” – fraza uszczegóławia grupę odbiorców dla Twojego produktu.
Do analizy słów kluczowych możesz użyć specjalnych programów – użyj narzędzi takich jak Ahrefs, SEMrush albo Ubersuggest.
Czytaj więcej…
- SEO w e-commerce
- Jak większyć konswersję w e-commerce – E-commercetimes.pl
- Najlepsze prkatyki SEO dla sklepów e-commerce – E-commercetimes.pl
Sprawdź, jak wygląda Twoja potencjalna konkurencja
Zapoznaj się w tym celu z ofertą konkurencji już obecnej w niszy. Zastanów się, czy są jeszcze jakieś obszary, które można lepiej wykorzystać. Być może masz pomysł na lepszą wersję dostępnego obecnie produktu?
Poznaj trendy konsumenckie
Skarbnicą wiedzy będą blogi branżowe, fora dyskusyjne, a także media społecznościowe. Nie bój się też sięgnąć do raportów konsumenckich ani insightów tematycznych. Poznanie trendów konsumenckich będzie łatwiejsze, jeśli skoncentrujesz się na rosnących zainteresowaniach poszukujących.
Przykład: jeśli rośnie zainteresowanie slow life, na topie znajdą się produkty ekologiczne.
Lekcję na temat identyfikacji trendów konsumenckich odrobiła na przykład firma Wild Earth. Marka zauważyła, że coraz więcej osób szuka dla swoich pupili produktów naturalnych. Wild Earth wyspecjalizowało się w zdrowych oraz wegańskich przekąskach dla psów.
Nie bój się rozmawiać z potencjalnymi kupującymi
Możesz to robić osobiście albo za pomocą Internetu. Jeśli wybierasz drugą opcję, użyteczne będą w szczególności fora internetowe oraz ankiety.
To działa! Taktyki sprzedaży e-commerce na rynku niszowym
Budowanie pozycji na rynku niszowym wymaga przemyślanej taktyki. Czy różni się ona czymś od tych obecnych na rynku masowym? Odpowiedź nie jest taka prosta, ponieważ wszystko jest zależne od tego, jak wyspecjalizowany jest Twój produkt oraz potencjalny target. Jeśli jednak chcesz odnieść sukces na rynku niszowym (jakikolwiek by on był), musisz dokładnie zaplanować strategię docierania do klientów. Nie wiesz, od czego zacząć? Zacznij od tego…
Strategia brandingowa zaczyna się od określenia wartości marki i jej misji
Misja i wartości ważne dla marki są jak DNA Twojego biznesu. Rynek niszowy jest pod tym względem bardziej wymagający niż masowy, ponieważ każdy detal ma znaczenie, a każde słowo może działać na Twoją niekorzyść. Klient chce dokładnie wiedzieć, dlaczego powinni postawić akurat na Ciebie. To w oparciu o ten fundament zbudujesz pozostałe aspekty komunikacji marketingowej.
Przykład: firma logistyczna SPX jasno identyfikuje się z wartościami ekologicznymi. Jej misją jej zapewnienie klientom szybkiego i bezpiecznego transportu towarów na rasach europejskich. Jednocześnie podkreśla, że jest w stanie to zrobić w bardziej przyjazny dla środowiska sposób. SPX strategię komunikacyjną kontynuuje na swoim blogu firmowym, a także w swoich social mediach.
Projektowanie identyfikacji wizualnej
Gdy masz już skrystalizowaną misję swojego przedsiębiorstwa, zadbaj o spójność oraz rozpoznawalność strony wizualnej. Instytut badawczy SW Research na zlecenie agencji Soul & Mind zapytał Polaków o ich podejście do logotypów oraz ich przekształceń. Okazało się, że 40,2% ankietowanych zdecydowanie zwraca uwagę na logo na opakowaniu dobra, podczas gdy tylko 15,9% wcale tego nie robi. Oznacza to tyle, iż obraz bardzo skutecznie przemawia do kupujących. Jeśli chcesz mieć zyski na rynku niszowym, nie odkładaj kwestii identyfikacji wizualnej na dalszy plan!
Język komunikacji Twoje marki
Na obrazku nie kończy się temat tego, jaką taktykę komunikacyjną powinieneś obrać. Równie ważne jest to, co mówisz oraz jak to robisz. Wybierz więc taki ton porozumiewania się z klientami, który będzie spójny i z Twoimi wartościami, i oczekiwaniami konsumentów.
Spójność z każdej strony
Taktyka spójności okazuje się o tyle ważna, że nigdy do końca nie wiesz, poprzez jakie medium dojdzie do pierwszego kontaktu z potencjalnym kupującym. Będzie to Twoja strona internetowa? A może social media? Wszędzie tam zadbaj o spójność komunikacji werbalnej i wizualnej.
Autentyczny storytelling to nie oksymoron
Wydaje Ci się, że nie ma czegoś takiego jak autentyczność, czy kreujesz sposób mówienia o swojej marce? To nieprawda! Jeśli połączysz te dwie kwestie, będziesz w stanie stworzyć emocjonalne połączenie z kupującymi. Możesz to zrobić na przykład poprzez:
- przedstawienie historii powstania firmy,
- opowiedzeniu o swoich wartościach i misji.
Oni robią to dobrze…
Eir NYC sprzedaje kosmetyki dla sportowców, w tym surferów. Założycielka firmy zauważyła, iż wiele produktów dla osób, które dużo przebywają w wodzie i na słońcu, zawiera szkodliwe substancje. Wpisała się w niszę i stworzyła markę produktów z naturalnych składników. Co więcej produkty są pakowane w ekoopakowania.
Dostarczaj odpowiedni content dla swojej niszy
Treści powinny być angażujące. Nie można też zapomnieć o tym, by po prostu interesowały target. Najskuteczniejsze są treści:
- edukacyjne i rozwiewające wątpliwości,
- materiały eksperckie,
- tutoriale,
- unboxingi,
- case studies,
- podcasty.
Czytaj więcej…
- Strategia PR dla e-commerce: recenzje i unboxing videos – E-commercetimes.pl
- Poscast w e-commerce – E-commercetimes.pl
Taktyka oparta na wyborze odpowiedniego kanału dystrybucji treści
Poza tym, że mówisz na temat, warto też pochylić się nad kwestią, żebyś mówił o tym za pomocą odpowiedniego medium. Dystrybucja contentu niszowego jak najbardziej może odbywać się za pomocą powszechnie skutecznych kanałów takich jak social media czy fora dyskusyjne. Ważne będzie to, aby zbudować wokół siebie dopasowaną społeczność.
Optymalizacja treści
Jeśli planujesz prowadzić sklep internetowy, zadbaj o optymalizację opisów produktów pod kątem wartości dla klienta oraz SEO. W tym celu zadbaj przede wszystkim o oryginalność treści oraz nasycenie tekstu frazami kluczowymi.
Twoja tajna broń – mikroinfluencerzy
Wizja rynku niszowego i współpracy z influencerami jakoś Ci się kłóci? Pamiętaj, że treści influencerskie mogą być przydatne dla małych segmentów rynku, o ile odpowiednio dobierzesz twarz dla swojej marki. Wcale nie musi mieć ona milionowych zasięgów! Skuteczniejsza może okazać się osoba, która po prostu prowadzi tematyczny kanał w social mediach.
Końcowe odliczanie, czyli e-mail marketing w niszowym e-commerce
E-mail marketing działa w przypadku rynków niszowych szczególnie dobrze, ponieważ trafia do bardziej sprecyzowanego odbiorcy. Jeśli masz go w swojej bazie, Wasze ścieżki w jakimś momencie się przecięły. Łatwiej będzie Wam znaleźć wspólny język, Tobie zaś dopasować content do konkretnych zachowań klientów.
Twój e-mail marketing na rynku niszowym może przybrać na przykład takie formy:
- e-maile z przypomnieniami o porzuconym koszyku,
- treści ze świata niszy (ciekawostki),
- zniżki na zakupy,
- informacje o nowościach w sklepie,
- oferty specjalne oraz promocje dla osób subskrybujących.
Chcesz mieć sukces masz na wyciągnięcie ręki? Postaw na dobry e-commerce na rynkach niszowych!
Nie musisz od razu mierzyć się z gigantami w handlu internetowym. Jeśli postawisz na skuteczne taktyki e-commerce na rynkach niszowych, jesteś w stanie o wiele szybciej się rozwijać i umacniać oddanie klientów. Przekręć klucz w zamku – otwórz się na rynki niszowe, bo to właśnie tam kryje się początek Twojego sukcesu!
Nie zapomnij zaobserwować naszego portalu, żeby zawsze mieć dostęp do najnowszych treści ze świata e-commerce na rynkach niszowych!
Źródła
1.Czy polscy konsumenci sceptycznie odnoszą się do nowych logo
2.Bombas
3.CLEAN BEAUTY & WELLNESS FOR ACTIVE PEOPLE! • EIR NYC
6.Ahrefs
7.Semrush8.Ubersuggest: Free Keyword Research Tool – Neil Patel